Via de Retailpoort maakt Koninklijke INretail het belang van de retail voor Nederland zichtbaar. De relevantie van de sector zit in haar grote maatschappelijke belang voor de samenleving. Tegelijkertijd is het ook een sector die in transitie is. Samen met politiek, overheid, bedrijfsleven en wetenschap zoekt INretail de antwoorden op de uitdagingen die met deze grote verandering gepaard gaan.
Iedereen komt in winkels of koopt online. De Nederlandse retail biedt aan bijna 900.000 mensen werk. Dan gaat het over één op de tien banen in Nederland. Met 84.000 fysieke winkels zorgt de retail dagelijks voor miljoenen sociale contactmomenten. Het belang van die verbindingsrol groeit in onze maatschappij. Via een groot online aanbod brengen we de retail direct bij de consument. De sector noteert een gezamenlijke omzet van € 143 miljard en levert een bijdrage van 2,8% aan het BBP. Retail is een cruciale dominosteen voor de vitaliteit en leefbaarheid van Nederland.
De transitie in de retail komt tot uiting door meer omnichannel als businessmodel, een daling van aantal winkels, investeringen in verduurzaming, de veranderende rol van werkgever en samenwerking met onder andere horeca en cultuur.
Over Koninklijke INretail
Koninklijke INretail is al meer dan 100 jaar actief voor en in de retail en vertegenwoordigt grote en kleine, fysieke en online ondernemingen. Dit doen we Europees, landelijk, regionaal en lokaal.
Op 28 maart is de eerste Retailpoort. Dan staat een kennismaking van Tweede Kamerleden met de winkelstraat centraal. Ook hun stafmedewerkers zijn welkom.
Winkels behoren tot de ondernemingen die het vaakst worden bezocht in het dagelijkse leven. Tijdens deze lunchbijeenkomst geven we inzicht in hoe het in de winkel de winkel werkt, vanuit het perspectief van de ondernemer, de medewerker en ook de klant.
De economische impact van de sector is 143 miljard euro omzet groot. Van iedere tien banen is er een in de retail te vinden. Ook de sociale factor van winkels is, dankzij miljoenen dagelijkse contacten, van enorme betekenis. Vitale winkelstraten vormen een belangrijk fundament onder een gezonde regionale economie en webshops leveren dagelijks gemak aan drukke gezinnen.
Achter deze feiten gaan veel ontwikkelingen schuil. Die gaan we delen en daarmee helpen we politici met Economische Zaken en MKB in hun portefeuille met hun werk in de Tweede Kamer. Een bedrijfsadviseurs schetst wat ondernemen met een winkel anno 2024 betekent. Ook ontwikkelingen in het winkelambacht komen aan bod. Als derde thema van deze sessie staat de ‘waarde van retail voor leefbare kernen’ op de agenda.
Deelname aan deze Retailpoort is op uitnodiging. Vragen of interesse? Mail dan de contactpersoon.
INretail: www.inretail.nl/belangenbehartiging
Contactpersoon: Paul te Grotenhuis (mediarelaties)
ptgrotenhuis@inretail.nl of 06-51385669